تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

آنچه در این نوشته خواهیم گفت

داکت اسپلیت و چیلر، دو سیستم تهویه هوا مطبوع هستند که شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. قبل از مقایسه این دو، بهتر است که هر کدام را به طور مجزا به شما معرفی کنیم. گرچه شما عزیزان تا حد زیادی با این دو سیستم آشنایی دارید، اما بهتر است که اطلاعات شما در این زمینه کامل باشد تا برای خرید بهترین آن ها با دانش کافی اقدام نمایید.

با توجه به نقش مهم سیستم های تهویه مطبوع برای تامین آسایش مصرف کنندگان، باید بدانید که استفاده از چیلر بهتر است یا داکت اسپلیت و هر کدام از این دو دستگاه برای چه مکان و ساختمان هایی استفاده می شود.

برای یافتن جواب این سوال، این صفحه را تا آخر مطالعه بفرمایید.

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت

همانطور که می دانید، داکت اسپلیت یک نوع سیستم متداول و پیشرفته سرمایشی و گرمایشی است که امروزه استفاده از آن، در منازل مسکونی، ساختمان های اداری و تجاری، در حال گسترش است.

داکت اسپلیت، از دو قسمت یونیت خارجی و یونیت داخلی ( دستگاه هوا ساز مرکزی ) تشکیل شده است. این دو قسمت داکت اسپلیت، با استفاده از لوله هایی با جنس مس، به هم متصل می شوند.

داکت اسپلیت داکتینو، به دو نوع معمولی و اینورتر دار تقسیم می شوند که معمولا قیمت داکت اسپلیت اینورتر دار نسبت به مدل معمولی، بالاتر می باشد و مزایا بیشتری دارد.

چیلر چیست

چیلر دستگاهی است برای تهویه مطبوع که در ساختمان های بزرگ به عنوان سیستم مرکزی، بر روی پشت بام مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین کاربرد چیلر، تامین سرمایش در فصل تابستان می باشد. در این دستگاه، آب سرد یا آب داغ از طریق لوله وارد فن کویل ها می شود و با عبور هوا از آن، هوای سرد یا گرم در ساختمان جریان پیدا می کند.

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

تفاوت داکت اسپلیت و چیلر

در شباهت داکت اسپلیت و چیلر، مشخص است که هر دو دستگاه، به عنوان سیستم تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی استفاده می شوند.

اما تفاوت داکت اسپلیت ایرانی و چیلر، این است که چیلر، یک مولد مرکزی برودت می باشد و در کنار فن کویل، سیستم لوله کشی و موتور خانه مرکزی، استفاده می شود.

در صورتی که داکت اسپلیت، سیستم تهویه مطبوع مستقل است که به همراه کویل گرمایی، پکیج گرمایشی و دیگ فولادی ( دیگ بخار ) می تواند به تامین حرارت و برودت بپردازد.

برای اطلاع از شرکت داکتینو، به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

مقایسه مواردی که این دو سیستم را از هم متمایز می کنند

کنترل مستقیم

سیستم چیلر، یک سیستم مرکزی است که نیاز به موتور خانه، فن کویل، یا هوارسان و لوله کشی دارد. عملکرد آن اینگونه است که هر کدام از فن کویل ها را می توان به صورت جداگانه کنترل کرد، به گونه ای که هر فرد می تواند، دمای اتاق خودش را افزایش یا کاهش دهد و فن کویل اتاق را از نظر دمایی تحت کنترل داشته باشد.

اما سیستم داکت اسپلیت، به صورت مستقل عمل می کند و لوله کشی آن بین یونیت خارجی و داخلی اجرا می شود. به گونه ای که در سیستم داکت اسپلیت، همه اتاق ها و سالن های ساختمان، به یک هواساز مرکزی ( یونیت داخلی ) متصل می شوند و دمای هر اتاق را نمی توانیم بطور جداگانه تنظیم کنیم و دمای همه قسمت های متصل به یک داکت اسپلیت یکسان و همگی با هم روشن و خاموش می شوند.

ظرفیت و توان

چیلر ها معمولا از توان حداکثری بالایی برخوردارند. این سیستم به طور معمول، تناژی بین ۱۰ تن الی ۱۰۰۰ تن تبرید با قدرت و بازدهی بالاتری نسبت به داکت اسپلیت، ساخته می شوند.

داکت اسپلیت داکتینو، در ظرفیت هوادهی حداکثر ۵ تن عرضه می گردد. بنابراین می توان گفت در فضاهایی با مساحت کمتر، بیشترین بازدهی را دارا می باشد.

کانال کشی و لوله کشی

کانال کشی و لوله کشی

سیستم چیلر، از لوله کشی های مرسوم ساختمان اعم از لوله های چند لایه، گالوانیزه یا جوشی استفاده می شود.

در صورتی که عملیات اصلی جهت خنک سازی در سیستم داکت اسپلیت، لوله کشی مسی است.

سطح صدای تولیدی

در مقایسه صدا های تولید شده از این دو دستگاه، داکت اسپلیت صدایی بیشتر نسبت به چیلر دارد، زیرا سیستم چیلر، دارای یک یونیت داخلی با فن بزرگتر نسبت به فن کویل چیلر می باشد و اگر اصولی طراحی نشود، صدای بیشتری تولید می کند و مزاحم آرامش و استراحت ساکنین واحد مسکونی خواهد شد.

مصرف انرژی

مصرف انرژی، یکی دیگر از تفاوت های مهم داکت اسپلیت و چیلر است. با توجه به سیستم داخلی و عملکرد این دو دستگاه، می توان فهمید که چیلر برای سرد و گرم کردن هوا، نیاز به مصرف آب دارد.

اما برای کارکرد داکت اسپلیت در تابستان و زمستان، به مصرف بالای انرژی نیاز می باشد. با توجه به مصارف و هزینه بالای انرژی و افزایش همه روزه آن در کشور، می توان نتیجه گرفت که استفاده از چیلر به دلیل مصرف آب در حال گردش، مقرون به صرفه تر از داکت اسپلیت می باشد.

هزینه

به طور کل، هزینه خرید، نصب و راه اندازی سیستم داکت اسپلیت داکتینو، نسبت به مینی چیلر ها، تقریبا تا ۴۰ درصد کمتر است. در مورد هزینه مصرفی و تعمیر آن نیز، باید بدانید که تفاوت فاحشی در میان داکت اسپلیت با مینی چیلر ها وجود ندارد.

با مراجعه به صفحه محصولات داکت اسپلیت داکتینو، می توانید از قیمت های بروز آگاه شوید.

کلام آخر

با توجه با تفاوت ها و شباهت های داکت اسپلیت و چیلر، می توانید با آگاهی و اطلاعات جامع، خرید خود را انجام دهید. داکتینو همواره سعی دارد، انواع داکت اسپلیت های داخلی و وارداتی را برای مشتریان خود، متناسب با بودجه مالی آنان انتخاب کند.

شرکت داکتینو، با تکیه بر دانش و تجربه کارشناسان خود، در صداقت کامل، تلاش می کند سیستمی را توصیه کند که علاوه بر تامین نیاز های پروژه مورد نظر، هزینه اضافی به مشتریان محترم تحمیل نشود.

سوالات متداول

داکت اسپلیت چیست ؟

یکی از سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی و اداری، داکت اسپلیت می باشد.
برای آشنایی بیشتر، این صفحه را مطالعه بفرمایید.

چرا لوله کشی سیستم تهویه، اهمیت دارد ؟

چون راه انتقال دما، کانال ها و لوله های انتقال می باشند. بطور مثال در داکت اسپلیت، از لوله های مسی استفاده می شود که رسانای مناسبی برای انتقال دما می باشد.
این صفحه را برای بالا بردن اطلاعاتتان در زمینه تفاوت داکت اسپلیت و چیلر، بخوانید.

تماس با پشتیبانی داکتینو

جهت ارتباط با کارشناسان داکتینو و هرگونه انتقاد و پیشنهاد با ما تماس بگیرید

1921 4418 021

یک پاسخ

  1. ** می توان نتیجه گرفت که استفاده از چیلر به دلیل مصرف آب در حال گردش، مقرون به صرفه تر از داکت اسپلیت می باشد**کاملا اشتباه است.
    در داکت اسپیلت فارغ از برند،چون گاز مبرد مستقیما هوا را خنک میکنه مصرف انرژی کمتری نسبت به چیلر که گاز مبرد ، آب را سرد میکنه بعد آب در مبدل دیگری (فن کویل) هوا را سرد میکنه ، داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *